Sygnalista w Ośrodku Pomocy Społecznej

Czy ustawa o Sygnalistach dotyczy Ośrodków Pomocy Społecznej?

Od 25 września 2024 r. Ośrodki Pomocy Społecznej oraz inni pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 osób będą zobowiązani do umożliwienia swoim pracownikom zgłaszania naruszeń prawa.

Przepisami regulującymi te kwestie jest ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024, poz. 928). Również Ośrodki Pomocy Społecznej będą musiały posiadać odpowiednie procedury oraz narzędzia.

SygnaApp.pl - Sygnaliści w Ośrodku Pomocy Społecznej
SygnaApp.pl - Kim jest sygnalista

Kim jest sygnalista?

Przez sygnalistę (z ang. whistleblower’a) należy rozumieć osobę fizyczną, która posiadając informacje lub przypuszczenia o pewnych nieprawidłowościach związanych z funkcjonowaniem danej organizacji w istotnych dla życia społecznego obszarach, o których dowiedziała się przy okazji wykonywania pracy (w kontekście związanym z pracą), dokonuje zgłoszenia tych nieprawidłowości w wyznaczonym przez przepisy trybie.

Zgłoszenia sygnalistów mają zapobiegać występowaniu zjawisk niepożądanych, patologicznych, bezprawnych, które zagrażają interesowi publicznemu, ale także wizerunkowi danej organizacji. Firma, która zapewnia istnienie wewnętrznych kanałów zgłoszeń i zapewnia ochronę sygnalistom, może uchodzić za transparentną i otwartą, czyli podmiot, z którym warto współpracować.

Kto może być sygnalistą w Ośrodku Pomocy Społecznej

Sygnalistą może być osoba, która posiada informacje lub uzasadnione podejrzenia dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, które wystąpiło już prawdopodobnie wystąpi w organizacji, w której sygnalista pracuje lub pracował. Sygnalistą w Ośrodku Pomocy Społecznej może być m.in.:

  • pracownik, także były pracownik;
  • kandydat do pracy;
  • osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • osoba zatrudniona na B2B;
  • stażysta.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ustawy o ochronie sygnalistów?

Wszystkie najważniejsze informacje znajdziesz w naszym kompendium wiedzy?

Jakie obowiązki nakładają na Ośrodki Pomocy Społecznej nowe przepisy?

Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, pracodawcy będą musieli m.in.:

wdrożyć bezpieczne metody dokonywania zgłoszeń
wprowadzić procedurę dokonywania zgłoszeń wewnętrznych
systematycznie odpowiadać na zgłoszenia sygnalistów
dokonywać weryfikacji zgłoszeń oraz podejmować działania następcze
zapewnić bezpieczeństwo sygnaliście oraz dbać o poufność danych
prowadzić rejestr zgłoszeń

System do zarządzania zgłoszeniami sygnalistów w Ośrodku Pomocy Społecznej

Jak spełnić obowiązki nałożone przez nowe przepisy? Aby pomóc pracodawcom spełnić obowiązki wynikające z ustawy stworzyliśmy bezpieczny system do zarządzania zgłoszeniami sygnalistów – SygnaApp. Nasza aplikacja służy do zgłaszania nieprawidłowości, oraz prowadzenia bezpiecznej komunikacji z Sygnalistami.

Oferujemy platformę do zarządzania zgłoszeniami sygnalistów składającą się z:
  • dedykowanej strony do dokonywania zgłoszeń
  • intuicyjnego, zautomatyzowanego panelu do prowadzenia postępowań wyjaśniających;
  • gotowych wzorów dokumentacji wdrożeniowej oraz informacyjnej dla pracowników.
SygnaApp.pl - Sygnaliści w Ośrodku Pomocy Społecznej