Sygnalista w zakładzie pracy

Czy ustawa o Sygnalistach dotyczy zakładów pracy?

Od 25 września 2024 r. zakłady pracy oraz inni pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 osób będą zobowiązani do umożliwienia swoim pracownikom zgłaszania naruszeń prawa.

Przepisami regulującymi te kwestie jest ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024, poz. 928). Również zakłady pracy będą musiały posiadać odpowiednie procedury oraz narzędzia.

SygnaApp.pl - Sygnaliści w zakładzie pracy
SygnaApp.pl - Kim jest sygnalista

Kim jest sygnalista?

Przez sygnalistę (z ang. whistleblower’a) należy rozumieć osobę fizyczną, która posiadając informacje lub przypuszczenia o pewnych nieprawidłowościach związanych z funkcjonowaniem danej organizacji w istotnych dla życia społecznego obszarach, o których dowiedziała się przy okazji wykonywania pracy (w kontekście związanym z pracą), dokonuje zgłoszenia tych nieprawidłowości w wyznaczonym przez przepisy trybie.

Zgłoszenia sygnalistów mają zapobiegać występowaniu zjawisk niepożądanych, patologicznych, bezprawnych, które zagrażają interesowi publicznemu, ale także wizerunkowi danej organizacji. Firma, która zapewnia istnienie wewnętrznych kanałów zgłoszeń i zapewnia ochronę sygnalistom, może uchodzić za transparentną i otwartą, czyli podmiot, z którym warto współpracować.

Kto może być sygnalistą w zakładzie pracy

Sygnalistą może być osoba, która posiada informacje lub uzasadnione podejrzenia dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, które wystąpiło już prawdopodobnie wystąpi w organizacji, w której sygnalista pracuje lub pracował. Sygnalistą w zakładzie pracy może być m.in.:

  • pracownik, także były pracownik;
  • kandydat do pracy;
  • osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • osoba zatrudniona na B2B;
  • stażysta.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ustawy o ochronie sygnalistów?

Wszystkie najważniejsze informacje znajdziesz w naszym kompendium wiedzy?

Jakie obowiązki nakładają na zakłady pracy nowe przepisy?

Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, pracodawcy będą musieli m.in.:

wdrożyć bezpieczne metody dokonywania zgłoszeń
wprowadzić procedurę dokonywania zgłoszeń wewnętrznych
systematycznie odpowiadać na zgłoszenia sygnalistów
dokonywać weryfikacji zgłoszeń oraz podejmować działania następcze
zapewnić bezpieczeństwo sygnaliście oraz dbać o poufność danych
prowadzić rejestr zgłoszeń

System do zarządzania zgłoszeniami sygnalistów w zakładzie pracy

Jak spełnić obowiązki nałożone przez nowe przepisy? Aby pomóc pracodawcom spełnić obowiązki wynikające z ustawy stworzyliśmy bezpieczny system do zarządzania zgłoszeniami sygnalistów – SygnaApp. Nasza aplikacja służy do zgłaszania nieprawidłowości, oraz prowadzenia bezpiecznej komunikacji z Sygnalistami.

Zobacz także: Sygnaliści w teatrze
Oferujemy platformę do zarządzania zgłoszeniami sygnalistów składającą się z:
  • dedykowanej strony do dokonywania zgłoszeń
  • intuicyjnego, zautomatyzowanego panelu do prowadzenia postępowań wyjaśniających;
  • gotowych wzorów dokumentacji wdrożeniowej oraz informacyjnej dla pracowników.
SygnaApp.pl - Sygnaliści w zakładzie pracy