Jak zapewnić bezstronność weryfikacji zgłoszenia sygnalisty?

Ustanawiając wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych podmiot prawny ma obowiązek zapewnić bezstronność weryfikacji.

Bezzstronność weryfikacji zgłoszenia sygnalisty - najważniejsze informacje

Ustanawiając wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych podmiot prawny ma obowiązek zapewnić bezstronność weryfikacji zgłoszeń sygnalistów przez osobę/jednostkę upoważnioną do obsługi zgłoszeń i podejmowania działań następczych. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy rolę takiego podmiotu pełni konkretna osoba w organizacji, określony dział, jak również wówczas, gdy proces ten został wyoutsourcowany do zewnętrznego specjalisty. 

Istotne jest, aby podmiot prowadzący postępowanie wyjaśniające miał zapewnione gwarancje niewydawania mu wiążących instrukcji co do podejmowanych działań. Dodatkowym wymogiem jest zapewnienie materialnych (narzędziowych) i organizacyjnych podstaw do prawidłowego funkcjonowania (np. właściwy sprzęt, pomieszczenia, przeszkolenie, a nawet określony budżet). 

Ponieważ podmiot weryfikujący zgłoszenia ma cechować się bezstronnością, w toczącym się postępowaniu wyjaśniającym powinna istnieć możliwość wyłączenia od udziału w czynnościach tych osób, których zgłoszenie bezpośrednio dotyczy lub osób z nimi powiązanych. Prowadzenie wewnętrznego postępowania wyjaśniającego nie powinno także rodzić konfliktu interesów

dr Karol kulig
dr Karol kulig

Radca prawny, doktor nauk prawnych, właściciel butikowej kancelarii prawa pracy współtwórca i współwłaściciel aplikacji do zarządzania zgłoszeniami sygnalistów.

kalendarz26.07.2022

Want to find out if the new regulations will cover your organization?

Odpowiedź na kilka pytań i sprawdź, co zrobić by wdrożyć ochronę sygnalistów
zgodnie z przepisami.

See also:

Obowiązek przekazania informacji zwrotnej sygnaliście

Prawo do otrzymania informacji zwrotnej ma zapewnić sygnaliście możliwość monitorowania toku sprawy. Dlatego tak ważne jest właściwe sformułowanie treści informacji zwrotnej i precyzyjne wyjaśnienie podjętych działań a także ich uzasadnienie.