Procedura zgłaszania nieprawidłowości przez sygnalistów

Konsultacje procedury ze stroną społeczną

Zastanawiasz się, jak kontekście ustawy o ochronie sygnalistów powinny wyglądać konsultacje procedury ze stroną społeczną? Zachęcamy do lektury naszego wpisu!

Jakie są warunki zgłoszenia zewnętrznego od sygnalisty?

Zastanawiasz się, jakie są warunki zgłoszenia zewnętrznego w kontekście ustawy o ochronie sygnalistów? Zachęcamy do lektury naszego wpisu!

Jak zapewnić zgodność obsługi zgłoszeń sygnalistów z prawem?

Zaprojektowanie procesu obsługi zgłoszeń może być czynnością skomplikowaną i czasochłonną. Warto jednak poświęcić czas na dokładną analizę wszystkich elementów wewnętrznego systemu zgłoszeń, tak aby już po uruchomieniu zapewniał on zgodność z prawem i efektywną jego obsługę, a także nie generował dodatkowych problemów.

Compendium of knowledge about whistleblower protection
Want to know how to implement the Act's provisions? Our free e-book will answer your questions about the Whistleblower Protection Act.
Download e-book

Co powinna zawierać wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń przez sygnalistów?

Ustawa o ochronie sygnalistów nakłada na pracodawców obowiązek wprowadzenia wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń i prowadzenia postępowań wyjaśniających. Sprawdź, co powinno znaleźć się w tym dokumencie. 

Co powinno zawierać zgłoszenie sygnalisty?

Aby zgłoszenie sygnalisty mogło być właściwie rozpatrzone, powinno zawierać podstawowe informacje. Z poniższego wpisu dowiesz się, co powinno się znaleźć w zgłoszeniu.

Jak wybrać wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń sygnalistów?

Jak zaprojektować i wdrożyć bezpieczne i poufne kanały dokonywania zgłoszeń nieprawidłowości?

Zewnętrzna obsługa zgłoszeń sygnalistów (outsourcing)

Przyjmowanie i obsługa zgłoszeń wewnętrznych może odbywać się poprzez skorzystanie z usług profesjonalnego podmiotu trzeciego świadczącego w tym zakresie usługi.

Czy istnieje obowiązek przyjmowania zgłoszeń od anonimowych sygnalistów?

Wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa może, ale nie musi umożliwiać dokonywanie zgłoszeń w formie anonimowej. Decyzja w tym zakresie należy do podmiotu prawnego, dlatego że przepisy ustawy o sygnalistach nie wymaga akceptowania zgłoszeń anonimowych. 

Obowiązek przekazania informacji zwrotnej sygnaliście

Prawo do otrzymania informacji zwrotnej ma zapewnić sygnaliście możliwość monitorowania toku sprawy. Dlatego tak ważne jest właściwe sformułowanie treści informacji zwrotnej i precyzyjne wyjaśnienie podjętych działań a także ich uzasadnienie. 

Projektowanie wewnętrznych kanałów zgłoszeń nieprawidłowości

Opracowanie skutecznych i bezpiecznych procedur i kanałów zgłaszania nieprawidłowości wymaga dogłębnej analizy ryzyk występowania naruszeń prawa w organizacji i jej potencjału do reagowania na takie naruszenia. Jest to proces skomplikowany i długotrwały, wymagający bliskiej współpracy kierownictwa z jednostkami różnych szczebli organizacyjnych.