Strefa wiedzyBlog o sygnalistach

Procedura zgłaszania nieprawidłowości przez sygnalistów

Konsultacje procedury ze stroną społeczną

Obowiązek ustalenia wewnętrznej procedury dotyczy podmiotów, na rzecz których pracę wykonuje co najmniej 50 osób. Podmioty zatrudniające mniej niż 50 osób mogą ustalić wewnętrzną procedurę, choć nie są do tego zobowiązane.

Jakie są warunki zgłoszenia zewnętrznego?

Zgłoszenia zewnętrznego można dokonać z pominięciem etapu wewnętrznego, czyli bez uprzedniego dokonania zgłoszenia swojemu pracodawcy. 

Jak zapewnić zgodność obsługi zgłoszeń sygnalistów z prawem?

Zaprojektowanie procesu obsługi zgłoszeń może być czynnością skomplikowaną i czasochłonną. Warto jednak poświęcić czas na dokładną analizę wszystkich elementów wewnętrznego systemu zgłoszeń, tak aby już po uruchomieniu zapewniał on zgodność z prawem i efektywną jego obsługę, a także nie generował dodatkowych problemów.

Co powinna zawierać wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń przez sygnalistów?

Ustawa o ochronie sygnalistów nakłada na pracodawców obowiązek wprowadzenia wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń i prowadzenia postępowań wyjaśniających. Sprawdź, co powinno znaleźć się w tym dokumencie. 

Co powinno zawierać zgłoszenie sygnalisty?

Aby zgłoszenie sygnalisty mogło być właściwie rozpatrzone, powinno zawierać podstawowe informacje. Z poniższego wpisu dowiesz się, co powinno się znaleźć w zgłoszeniu.

Jak wybrać wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń sygnalistów?

Jak zaprojektować i wdrożyć bezpieczne i poufne kanały dokonywania zgłoszeń nieprawidłowości?

Kompendium wiedzy o ochronie sygnalistów
Chcesz wiedzieć jak wdrożyć przepisy ustawy? W naszym bezpłatnym e-booku znajdziesz odpowiedzi na pytania związane z ustawą o ochronie sygnalistów.
Pobierz e-book

Zewnętrzna obsługa zgłoszeń sygnalistów (outsourcing)

Przyjmowanie i obsługa zgłoszeń wewnętrznych może odbywać się poprzez skorzystanie z usług profesjonalnego podmiotu trzeciego świadczącego w tym zakresie usługi. Wymogiem formalnym jest wskazanie takiego podmiotu w wewnętrznej procedurze. 

Czy istnieje obowiązek przyjmowania zgłoszeń od anonimowych sygnalistów?

Wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa może, ale nie musi umożliwiać dokonywanie zgłoszeń w formie anonimowej. Decyzja w tym zakresie należy do podmiotu prawnego, dlatego że przepisy ustawy o sygnalistach nie wymaga akceptowania zgłoszeń anonimowych. 

Obowiązek przekazania informacji zwrotnej sygnaliście

Prawo do otrzymania informacji zwrotnej ma zapewnić sygnaliście możliwość monitorowania toku sprawy. Dlatego tak ważne jest właściwe sformułowanie treści informacji zwrotnej i precyzyjne wyjaśnienie podjętych działań a także ich uzasadnienie. 

Projektowanie wewnętrznych kanałów zgłoszeń nieprawidłowości

Opracowanie skutecznych i bezpiecznych procedur i kanałów zgłaszania nieprawidłowości wymaga dogłębnej analizy ryzyk występowania naruszeń prawa w organizacji i jej potencjału do reagowania na takie naruszenia. Jest to proces skomplikowany i długotrwały, wymagający bliskiej współpracy kierownictwa z jednostkami różnych szczebli organizacyjnych.

Powiadomienia o ustawie

sygnaApp.pl sygnaApp.pl

Zostaw swój adres email a powiadomimy Cię o wszystkich aktualnościach związanych z wejściem w życie nowych przepisów oraz organizowanych przez nas webinarach z nimi związanymi.

Dziękujemy za zapis na powiadomienia o ustawie
Powiadomienia