Zastanawiasz się, jak kontekście ustawy o ochronie sygnalistów powinny wyglądać konsultacje procedury ze stroną społeczną? Zachęcamy do lektury naszego wpisu!
Zastanawiasz się, jakie są warunki zgłoszenia zewnętrznego w kontekście ustawy o ochronie sygnalistów? Zachęcamy do lektury naszego wpisu!
Zaprojektowanie procesu obsługi zgłoszeń może być czynnością skomplikowaną i czasochłonną. Warto jednak poświęcić czas na dokładną analizę wszystkich elementów wewnętrznego systemu zgłoszeń, tak aby już po uruchomieniu zapewniał on zgodność z prawem i efektywną jego obsługę, a także nie generował dodatkowych problemów.
Ustawa o ochronie sygnalistów nakłada na pracodawców obowiązek wprowadzenia wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń i prowadzenia postępowań wyjaśniających. Sprawdź, co powinno znaleźć się w tym dokumencie.
Aby zgłoszenie sygnalisty mogło być właściwie rozpatrzone, powinno zawierać podstawowe informacje. Z poniższego wpisu dowiesz się, co powinno się znaleźć w zgłoszeniu.
Jak zaprojektować i wdrożyć bezpieczne i poufne kanały dokonywania zgłoszeń nieprawidłowości?
Przyjmowanie i obsługa zgłoszeń wewnętrznych może odbywać się poprzez skorzystanie z usług profesjonalnego podmiotu trzeciego świadczącego w tym zakresie usługi.
Wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa może, ale nie musi umożliwiać dokonywanie zgłoszeń w formie anonimowej. Decyzja w tym zakresie należy do podmiotu prawnego, dlatego że przepisy ustawy o sygnalistach nie wymaga akceptowania zgłoszeń anonimowych.
Prawo do otrzymania informacji zwrotnej ma zapewnić sygnaliście możliwość monitorowania toku sprawy. Dlatego tak ważne jest właściwe sformułowanie treści informacji zwrotnej i precyzyjne wyjaśnienie podjętych działań a także ich uzasadnienie.
Opracowanie skutecznych i bezpiecznych procedur i kanałów zgłaszania nieprawidłowości wymaga dogłębnej analizy ryzyk występowania naruszeń prawa w organizacji i jej potencjału do reagowania na takie naruszenia. Jest to proces skomplikowany i długotrwały, wymagający bliskiej współpracy kierownictwa z jednostkami różnych szczebli organizacyjnych.