Strefa wiedzyBlog o sygnalistach

Procedura zgłaszania nieprawidłowości przez sygnalistów

Konsultacje procedury ze stroną społeczną

Zastanawiasz się, jak w kontekście ustawy o ochronie sygnalistów powinny wyglądać konsultacje procedury ze stroną społeczną? Zachęcamy do lektury naszego wpisu!

Jakie są warunki zgłoszenia zewnętrznego od sygnalisty?

Zastanawiasz się, jakie są warunki zgłoszenia zewnętrznego w kontekście ustawy o ochronie sygnalistów? Zachęcamy do lektury naszego wpisu!

Jak zapewnić zgodność obsługi zgłoszeń sygnalistów z prawem?

Zaprojektowanie procesu obsługi zgłoszeń może być czynnością skomplikowaną i czasochłonną. Warto jednak poświęcić czas na dokładną analizę wszystkich elementów wewnętrznego systemu zgłoszeń, tak aby już po uruchomieniu zapewniał on zgodność z prawem i efektywną jego obsługę, a także nie generował dodatkowych problemów.

Co powinna zawierać wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń przez sygnalistów?

Ustawa o ochronie sygnalistów nakłada na pracodawców obowiązek wprowadzenia wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń i prowadzenia postępowań wyjaśniających. Sprawdź, co powinno znaleźć się w tym dokumencie. 

Co powinno zawierać zgłoszenie sygnalisty?

Aby zgłoszenie sygnalisty mogło być właściwie rozpatrzone, powinno zawierać podstawowe informacje. Z poniższego wpisu dowiesz się, co powinno się znaleźć w zgłoszeniu.

Jak wybrać wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń sygnalistów?

Jak zaprojektować i wdrożyć bezpieczne i poufne kanały dokonywania zgłoszeń nieprawidłowości?

Zewnętrzna obsługa zgłoszeń sygnalistów (outsourcing)

Przyjmowanie i obsługa zgłoszeń wewnętrznych może odbywać się poprzez skorzystanie z usług profesjonalnego podmiotu trzeciego świadczącego w tym zakresie usługi.

Czy istnieje obowiązek przyjmowania zgłoszeń od anonimowych sygnalistów?

Wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa może, ale nie musi umożliwiać dokonywanie zgłoszeń w formie anonimowej. Decyzja w tym zakresie należy do podmiotu prawnego, dlatego że przepisy ustawy o sygnalistach nie wymaga akceptowania zgłoszeń anonimowych. 

Kompendium wiedzy o ochronie sygnalistów
Chcesz wiedzieć jak wdrożyć przepisy ustawy? W naszym bezpłatnym e-booku znajdziesz odpowiedzi na pytania związane z ustawą o ochronie sygnalistów.
Pobierz e-book

Obowiązek przekazania informacji zwrotnej sygnaliście

Prawo do otrzymania informacji zwrotnej ma zapewnić sygnaliście możliwość monitorowania toku sprawy. Dlatego tak ważne jest właściwe sformułowanie treści informacji zwrotnej i precyzyjne wyjaśnienie podjętych działań a także ich uzasadnienie. 

Projektowanie wewnętrznych kanałów zgłoszeń nieprawidłowości

Opracowanie skutecznych i bezpiecznych procedur i kanałów zgłaszania nieprawidłowości wymaga dogłębnej analizy ryzyk występowania naruszeń prawa w organizacji i jej potencjału do reagowania na takie naruszenia. Jest to proces skomplikowany i długotrwały, wymagający bliskiej współpracy kierownictwa z jednostkami różnych szczebli organizacyjnych.