Jakie są warunki zgłoszenia zewnętrznego?

Zgłoszenia zewnętrznego można dokonać z pominięciem etapu wewnętrznego, czyli bez uprzedniego dokonania zgłoszenia swojemu pracodawcy. 

Przez zgłoszenie zewnętrzne należy rozumieć przekazanie informacji o naruszeniu prawa organowi publicznemu lub organowi centralnemu. Organem centralnym został wyznaczony Rzecznik Praw Obywatelskich. Jego zadaniem będzie udzielanie informacji i wsparcia w sprawach zgłaszania i publicznego ujawniania naruszeń prawa oraz przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych o naruszeniach prawa w dziedzinach objętych ustawą, ich wstępna weryfikacja i przekazywanie organom właściwym celem podjęcia działań następczych. Ustawa definiuje również organy publiczne, do których można będzie zgłaszać naruszenia prawa. 

 

 

WAŻNE:

Zgłoszenia zewnętrznego można dokonać z pominięciem etapu wewnętrznego, czyli bez uprzedniego dokonania zgłoszenia swojemu pracodawcy. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy zgłoszenia wewnętrznego nie można dokonać, bo pracodawca nie ma obowiązku ustalenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, jak i sytuacji, gdy sygnalista z różnych względów nie chce dokonać zgłoszenia wewnętrznego, bo np. obawia się działań odwetowych.

 

 

Zgłoszenie dokonane do organu publicznego z pominięciem ścieżki określonej w wewnętrznej procedurze zgłaszania naruszeń prawa nie skutkuje pozbawieniem zgłaszającego ochrony przewidzianej w ustawie. Mając na uwadze możliwość bezpośredniego skorzystania przez sygnalistę z kanału zewnętrznego, warto rzetelnie podejść do projektowania kanału wewnętrznego, tak by pracownicy mieli poczucie, iż jest to narzędzie bezpieczne i pozwalające na poufne dokonanie zgłoszenia. Ograniczy to ilość zgłoszeń zewnętrznych. Z perspektywy organizacji lepiej, aby naruszenia były zgłaszane wewnętrznie, co może pomóc w ochronie wizerunku i innych dóbr pracodawcy.

Zgłoszenia do Rzecznika Praw Obywatelskich, jak i do poszczególnych organów publicznych należy dokonywać zgodnie z ustaloną przez te podmioty procedurą. Każdy taki podmiot ma obowiązek umieszczenia na swojej stronie internetowej m.in. informacje o danych kontaktowych umożliwiających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego, warunkach kwalifikowania sygnalisty do objęcia ochroną oraz trybie postępowania mającym zastosowanie w przypadku zgłoszenia zewnętrznego. Obsługa zgłoszeń zewnętrznych może odbywać się w systemie teleinformatycznym organu centralnego albo organu publicznego. 

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku podmiotów prawnych ustanawiających wewnętrzne kanały zgłoszeń, organ publiczny przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – w terminie 6 miesięcy od tego dnia. 

kalendarz11.07.2023

Chcesz dowiedzieć się czy nowe przepisy obejmą Twoją organizację?

Odpowiedź na kilka pytań i sprawdź, co zrobić by wdrożyć ochronę sygnalistów
zgodnie z przepisami.

Zobacz również:

Przyjęcie projektu ustawy o sygnalistach przez Stały Komitet RM

Polska jako jeden z ostatnich krajów nie wdrożyła jeszcze przepisów unijnej dyrektywy o sygnalistach. Przepisy, które miały obowiązywać od 17 grudnia 2021 r., nie zostały zaimplementowanego do dziś, a ostatnie zmiany na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się 1 sierpnia 2023 r. 

Powiadomienia o ustawie

sygnaApp.pl sygnaApp.pl

Zostaw swój adres email a powiadomimy Cię o wszystkich aktualnościach związanych z wejściem w życie nowych przepisów oraz organizowanych przez nas webinarach z nimi związanymi.

Dziękujemy za zapis na powiadomienia o ustawie
Powiadomienia