Obowiązek przekazania informacji zwrotnej sygnaliście

Prawo do otrzymania informacji zwrotnej ma zapewnić sygnaliście możliwość monitorowania toku sprawy. Dlatego tak ważne jest właściwe sformułowanie treści informacji zwrotnej i precyzyjne wyjaśnienie podjętych działań a także ich uzasadnienie. 

Informacja zwrotna dla sygnalisty - co to jest?

Przez informację zwrotną należy rozumieć przekazanie sygnaliście informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań. Chodzi o to, by sygnalista wiedział, jaki skutek przyniosło jego zgłoszenie i czy nie zostało zbagatelizowane. Uprawnieniem zgłaszającego jest możliwość monitorowania toku sprawy, tj. uzyskania informacji co do działań następczych, umożliwiających ocenę czy zgłoszenie spotkało się z właściwą reakcją pracodawcy.

Na podstawie otrzymanej informacji zwrotnej (lub jej braku ze strony pracodawcy), sygnalista może podjąć ewentualne dalsze kroki w sprawie. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy jego zdaniem pracodawca nie podjął właściwych działań w kierunku wyjaśnienia lub zapobiegnięcia naruszeniu prawa. W takiej sytuacji sygnalista może podjąć decyzję o dokonaniu zgłoszenia zewnętrznego.

Co może zawierać informacja zwrotna dla sygnalisty?

Informacja zwrotna dla sygnalisty może zawierać:  

  • informację o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa,
  • informację o ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa,
  • informację na temat powodów podjętych działań następczych.

Prawo do otrzymania informacji zwrotnej - co ma na celu?

Prawo do otrzymania informacji zwrotnej ma zapewnić sygnaliście możliwość monitorowania toku sprawy. Dlatego tak ważne jest właściwe sformułowanie treści informacji zwrotnej i precyzyjne wyjaśnienie podjętych działań a także ich uzasadnienie. W sytuacji, gdy na podstawie treści otrzymanej informacji zwrotnej sygnalista będzie mieć wątpliwości co do tego, czy działania następcze zostały podjęte w sposób prawidłowy i skuteczny, istnieje ryzyko na przedsięwzięcie przez niego dalej idących kroków, np. dokonanie zgłoszenia zewnętrznego, co może zaś prowadzić do strat wizerunkowych, nadszarpnięcia reputacji organizacji bądź jeszcze innych trudnych do przewidzenia skutków. 

Dlatego warto w precyzyjny sposób komunikować się z sygnalistą w ramach toczącego się wewnętrznego postępowania, tak by miał on poczucie, że sprawa nie została zmarginalizowana, ale w odpowiedni sposób wyjaśniona, podjęte zostały skuteczne kroki przeciwdziałania naruszeniu prawa, a winne osoby poniosły odpowiedzialność. 

kalendarz29.07.2022

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ustawy o ochronie sygnalistów?

Sprawdź jak przygotować się na wejście w życie nowych przepisów.

Zobacz również:

Podmiot upoważniony do przyjmowania zgłoszeń sygnalistów

Procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych powinna określać wewnętrzną jednostkę organizacyjną, osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego lub podmiot zewnętrzny, upoważnione przez podmiot prawny do przyjmowania zgłoszeń (np. dział HR, dział prawny, dział compliance, dyrektora HR, dyrektora zakładu). 

Powiadomienia o ustawie

sygnaApp.pl sygnaApp.pl

Zostaw swój adres email a powiadomimy Cię o wszystkich aktualnościach związanych z wejściem w życie nowych przepisów oraz organizowanych przez nas webinarach z nimi związanymi.

Dziękujemy za zapis na powiadomienia o ustawie
Powiadomienia