Regulamin zgłoszeń wewnętrznych

Czym jest regulamin zgłoszeń wewnętrznych?

Regulamin zgłoszeń wewnętrznych, a właściwie procedura zgłoszeń wewnętrznych (ustawa używa pojęcia “procedura”) to dokument, który określa zasady dotyczące zgłaszania nieprawidłowości oraz naruszeń prawa w miejscu pracy. Jego celem jest zapewnienie pracownikom bezpiecznego i skutecznego sposobu informowania o nieprawidłowościach oraz ochrona sygnalistów przed ewentualnymi represjami.

Historia i zmiany prawne związane z regulaminem zgłoszeń wewnętrznych

Ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów wprowadziła obowiązek ustanowienia regulaminu (procedury) przez podmioty zatrudniające co najmniej 50 pracowników. Obecnie organizacje są zobowiązane do opracowania i wdrożenia procedur, które dokładnie określają sposób przyjmowania zgłoszeń, ich rozpatrywania oraz ochrony osób zgłaszających nieprawidłowości.

Wzór regulaminu zgłoszeń wewnętrznych sygnalistów

Osoby poszukujące w internecie wzoru regulaminu zgłoszeń wewnętrznych powinny pamiętać, że do najistotniejszych elementów jego zawartości zaliczyć można:

  1. Postanowienia ogólneokreślające cel regulaminu oraz jego zakres stosowania;
  2. Sposób (kanały) zgłaszaniaopisujący dostępne formy składania zgłoszeń oraz wymagane do podania informacje (np. dane osobowe sygnalisty);
  3. Ochrona sygnalistów: procedura powinna gwarantować poufność tożsamości sygnalistów;
  4. Działania następczepostanowienia opisujace kroki po dokonaniu zgłoszenia, w tym terminy rozpatrzenia sprawy;
  5. Rejestr zgłoszeń: dokumentujący wszystkie przypadki oraz podejmowane działania.

Znaczenie regulaminu zgłoszeń wewnętrznych dla organizacji

Regulamin zgłoszeń wewnętrznych ma stanowić kluczowe narzędzie dla pracowników, którzy chcą dokonać zgłoszenia nieprawidłowości w sposób poufny i bezpieczny. Odpowiednio wdrożony regulamin (procedura) przyczynia się do budowania kultury transparentności i odpowiedzialności w organizacji, co wpływa na morale pracowników oraz reputację firmy.

Regulamin zgłoszeń wewnętrznych sygnaliści - podsumowanie

Regulamin zgłoszeń wewnętrznych (procedura zgłoszeń wewnętrznych) ma na celu ochronę sygnalistów i promowanie etycznych zachowań w miejscu pracy. Właściwe wdrożenie procedury i komunikacja wewnątrz organizacji są kluczowe dla stworzenia zaufanego środowiska pracy.

Want to learn more about Poland's whistleblower protection law?

Find out how to prepare for the new regulations coming into effect.

See also: