Ustawa o sygnalistach jakie obowiązki - najważniejsze informacje
Jakie obowiązki na pracodawców zarówno sektowa prywatnego jak i publicznego będzie nakładać ustawa o ochronie osób zgłaszajacych naruszenia prawa?
Do najważniejszych obowiązków należeć będzie:
- Zaprojektowanie i utworzenie wewnętrznych kanałów zgłoszeń;
- Opracowanie wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych oraz prowadzenia postępowań wyjaśniających;
- Wyznaczenie osoby lub osób odpowiedzialnych za przyjmowanie zgłoszeń, prowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz dokonywania działań następczych;
- Prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrznych, zawierającego informacje m.in. o dacie wpływu zgłoszenia, jego przedmiocie, dacie zamknięcia oraz podjętych działaniach następczych;
- Dotrzymywanie terminów ustawowych na udzielania odpowiedzi sygnaliście (7 dni – przyjęcie zgłoszenia, 3 miesiące – informacja zwrotna);
- Zapewnienie poufności sygnalistom.
Nowe obowiązki pracodawców w związku z ochroną sygnalistów - podsumowanie
W kontekście dyrektywy dotyczącej ochrony sygnalistów, nowe obowiązki pracodawców stanowią kluczowy element wspierania uczciwości i przejrzystości w organizacjach. Priorytetowym zadaniem pracodawców jest stworzenie klarownych oraz bezpiecznych procedur, umożliwiających pracownikom skuteczne raportowanie nieprawidłowości