Przyjmowanie zgłoszeń sygnalistów w formie elektronicznej

Ustawodawca nie nakłada obowiązku prowadzenia postępowań wyjaśniających czy prowadzenia rejestru zgłoszeń w postaci papierowej

Kanały dokonywania zgłoszeń powinny obejmować co najmniej dokonywanie ich ustnie lub w postaci papierowej lub elektronicznej. Firma czy jednostka publiczna nie musi obsługiwać wszystkich tych kanałów, wystarczający będzie co najmniej jeden z nich (np. tylko ustny albo tylko elektroniczny). Zgłoszenia sygnalistów mogą być przyjmowane wyłącznie w formie elektronicznej.  

Formy dokonywania zgłoszeń sygnalistów to jedno, natomiast obsługa procesu zarządzania tymi zgłoszeniami z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych (np. dedykowanego oprogramowania) to odrębna sprawa. Ustawodawca nie nakłada obowiązku prowadzenia postępowań wyjaśniających czy prowadzenia rejestru zgłoszeń w postaci papierowej i wszystkie te czynności i obowiązki mogą być realizowane w formie cyfrowej. Wykorzystanie narzędzi elektronicznych może ułatwić i zautomatyzować pracę osób wyznaczonych do przyjmowania zgłoszeń oraz podejmowania działań następczych. 

dr Karol kulig
dr Karol kulig

Radca prawny, doktor nauk prawnych, właściciel butikowej kancelarii prawa pracy współtwórca i współwłaściciel aplikacji do zarządzania zgłoszeniami sygnalistów.

kalendarz27.06.2023

Want to learn more about Poland's whistleblower protection law?

Find out how to prepare for the new regulations coming into effect.

See also:

Jakie są warunki zgłoszenia zewnętrznego od sygnalisty?

Zastanawiasz się, jakie są warunki zgłoszenia zewnętrznego w kontekście ustawy o ochronie sygnalistów? Zachęcamy do lektury naszego wpisu!