Czym są działania następcze w kontekście ustawy o ochronie sygnalistów?
Przez działanie następcze należy rozumieć działanie podjęte przez podmiot prawny lub organ publiczny w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.
Działania następcze są podejmowane przez wyznaczoną osobę lub jednostkę (wewnętrzną lub zewnętrzną), spełniającą warunki bezstronności. Sposób prowadzenia działań następczych powinien zostać określony w wewnętrznej procedurze.
Jakie czynności wchodzą w skład działań następczych?
Działania następcze obejmują czynności wyjaśniające (np. wszczęcie postępowania, przesłuchanie świadków, uzyskanie dodatkowych informacji) i reakcje na stwierdzone nieprawidłowości. Osoba lub jednostka upoważniona powinna na podstawie wewnętrznej procedury podejmować szeroko rozumiane czynności wyjaśniające (zbierać dowody, weryfikować i analizować zgłoszenie i materiał dowodowy, podejmować dalszą komunikację ze zgłaszającym, występować o dodatkowe informacje, dążyć do ustalenia osób odpowiedzialnych za naruszenia prawa, podejmować środki tymczasowe, kierować swoje rekomendacje i wskazówki, przekazywać sygnaliście informacje zwrotne).
Wewnętrzna procedura powinna szczegółowo regulować zakres podejmowanych działań następczych w celu zweryfikowania informacji o naruszeniach prawa oraz środki, jakie mogą zostać zastosowane w przypadku jego stwierdzenia.
Informację o planowanych lub podjętych działaniach następczych i powody podjęcia konkretnych działań należy przekazać sygnaliście w ciągu 3 miesięcy od potwierdzenia otrzymania zgłoszenia w ramach tzw. informacji zwrotnej. Dodatkowo informacje o podjętych działaniach pracodawca zamieszcza w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.