Kto powinien prowadzić działania następcze w kontekście ochrony sygnalistów?
Działania następcze powinny być prowadzone przez upoważnioną osobę lub jednostkę organizacyjną (wewnętrzną lub zewnętrzną) z zachowaniem należytej staranności. Obowiązek działania z zachowaniem należytej staranności powinien zostać wskazany już w samej procedurze przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa.
Działania następcze powinny być prowadzone w taki sposób, by nie naruszać przepisów prawa, ale również wewnętrznych regulacji i standardów,
w tym nie naruszać poufności danych osobowych sygnalisty i osoby, której dotyczy zgłoszenie. Należyta staranność odnosi się do sposobu działania podmiotu upoważnionego, który powinien podejmować czynności ostrożnie i rozważnie, mając na uwadze ich wagę i ewentualne konsekwencje błędnych decyzji. Innymi słowy, podmiot upoważniony powinien podejmować działania następcze w taki sposób, by doprowadzić do realizacji celu ustawy, czyli właściwie zbadać zgłoszenie i podjąć na jego podstawie dalsze czynności.
Obowiązek następczego działania - dodatkowe informacje
Osoby uczestniczące w postępowaniu wyjaśniającym powinny być przeszkolone i zaznajomione z obowiązującymi przepisami oraz przygotowane do podejmowania działań następczych. Działania podjęte bez zachowania należytej staranności mogą zostać zakwalifikowane jako niezgodne z ustawą, a osoba (osoby) poważniona może ponosić za takie działania odpowiedzialność – choć na różnych zasadach. Ogólnie rzecz biorąc to podmiot prawny, nawet gdy korzysta z pomocy zewnętrznych specjalistów, jest odpowiedzialny za dochowanie obowiązków określonych w ustawie o ochronie sygnalistów, w szczególności za zapewnienie poufności, udzielenie informacji zwrotnej czy podjęcie działań następczych lub prowadzenie rejestru zgłoszeń.