Czy jednostki samorządu terytorialnego mogą mogą ustalić jedną procedurę zgłoszeń wewnętrznych w ramach wspólnej obsługi?
Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów, jednostki samorządu terytorialnego mogą ustalić wspólną procedurę zgłoszeń wewnętrznych w ramach wspólnej obsługi, o której mowa odpowiednio w art. 10a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 i 572), art. 6a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 oraz z 2023 r. poz. 572) i art. 8c ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2094 oraz z 2023 r. poz. 572).
Warunkiem dopuszczalności ustalenia wspólnej procedury zgłoszeń wewnętrznych jest zapewnienie ich odrębności i niezależności od procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.
Przepisów ustawy w zakresie przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych i prowadzenia postępowań wyjaśniających nie stosuje się do jednostek organizacyjnych gminy i powiatu liczących mniej niż 10 000 mieszkańców
Jedna procedura zgłoszeń wewnętrznych w jednostkach gminy, powiatu i województwa
Wszystkie jednostki gminy, powiatu lub województwa będą mogły zostać objęte jedną procedurą.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego zrezygnowano z zapisu, że każda z nich jest odrębnym administratorem danych i nie mogą mieć wzajemnie dostępu do danych pozyskanych przez odrębnego administratora.
Tym samym przyjmowanie zgłoszeń oraz prowadzenie postępowań wyjaśniających w przypadku jednostek samorządu będzie mogło odbywać się w sposób scentralizowany, bez tych ograniczeń, które dotyczą np. grup kapitałowych.
Natomiast zgłoszenia zewnętrzne będą przyjmowane i procedowane niezależnie i oddzielnie od zgłoszeń wewnętrznych, przez organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego, czyli: wójta, burmistrza, prezydenta, starostę oraz marszałka.